Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op 10 augustus met de werken aan de Aarschotsesteenweg (N19) in Herselt. Met een grondige herinrichting van het kruispunt van de Aarschotsesteenweg met de Madestraat wil AWV het verkeer veiliger maken en de zwakke weggebruikers beter beschermen.

Daarnaast zullen afslagstroken en bushavens de doorstroming verbeteren. De herinrichting neemt ongeveer drie maanden in beslag en zal begin november afgerond zijn. Tijdens de werken is de Aarschotsesteenweg (N19) gedurende drie weken volledig afgesloten. Daarna wordt de weg richting Herselt opnieuw opengesteld.

Herinrichting voor meer verkeersveiligheid en vlottere doorstroming

Op het kruispunt van de Aarschotsesteenweg (N19) met de Madestraat gebeuren geregeld ongevallen. De grondige herinrichting maakt dit kruispunt veiliger met de aanleg van nieuwe fietspaden, een nieuw wegdek en oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Met de herinrichting wil AWV ook de verkeersdoorstroming verbeteren.

Hiervoor wordt een afslagstrook aangelegd waar kruisend verkeer kan wachten tot de volgende rijbaan vrij is. Ook legt AWV bushavens aan. Zo kunnen bussen langs de rijweg stoppen en kan het verkeer blijven doorrijden.

Met deze ingrepen wil AWV niet enkel het kruispunt veiliger maken, maar ook het verkeer tussen Herselt en Aarschot vlotter laten doorstromen.

Werken in fasen

Om de hinder te beperken worden de werken opgedeeld in verschillende fasen. Zo blijft verkeer in en om de werfzone zoveel mogelijk gegarandeerd.

Fase 1 (10 augustus – 29 augustus): N19 onderbroken

Tijdens de eerste drie weken van de werken plaatst AWV een nieuwe koker onder de rijweg ter hoogte van de Calsterloop. Een koker is een tunnelconstructie waarin een rivier onder een weg stroomt. Hiervoor wordt de rijweg volledig opgebroken. Tijdens de eerste drie weken van de werken wordt het verkeer omgeleid via diverse routes. Op elke route geldt een snelheidslimiet van 50 km/u:

Het verkeer kan omrijden in beide richtingen via de Wolfdonksesteenweg, Vleminkstraat, Gijmelsesteenweg en de ring van Aarschot (R25).
De meeste bussen van De Lijn rijden via de Ramselsesteenweg over Ramsel. Voor meer informatie over de exacte omleidingsroutes kan u terecht bij De Lijn.
Voor fietsers is er een lokale omleiding voorzien via de Madestraat, de Bergstraat, Meertselstraat en de Oude Mechelsebaan.

Fase 2 (29 augustus – begin november): doorgaand verkeer naar Herselt mogelijk

Na het plaatsen van de nieuwe koker, vernieuwt AWV in een tweede fase de rijweg en het fietspad beurtelings aan één zijde van de Aarschotsesteenweg (N19). Ook worden dan de afslagstroken op de rijweg en de bushavens aangelegd. Eerst wordt gewerkt aan de kant van de Madestraat (fase 2A). De Madestraat is den afgesloten voor verkeer. Wanneer de werken aan de overkant starten (Fase 2B) kan het verkeer de Madestraat links in- en uitrijden. Tijdens de werken in fase 2 stelt AWV de werkzone opnieuw open voor het verkeer richting Herselt. Het verkeer kan vanaf dan tot het einde van de werken telkens aan één zijde van de weg doorrijden.

Voor het verkeer richting Aarschot blijft ook in fase 2 de omleiding gelden via de Wolfdonksesteenweg, Vleminkstraat, Gijmelsesteenweg en de ring van Aarschot (R25). De bussen van De Lijn zullen tijdens fase 2 in beide richtingen door de werkzone rijden. Badges aangebracht in de bussen beïnvloeden de verkeerslichten wat een veilige doorgang garandeert in beide richtingen. Het fietsverkeer blijft de bestaande omleiding van fase 1 volgen.

Hinder beperken

De Aarschotsesteenweg (N19) is een drukke verbindingsweg. AWV wil de hinder door de werken daarom zoveel mogelijk beperken. Hiertoe nemen we verschillende maatregelen:

· We voeren de werken met de grootste hinder bewust uit in de vakantieperiode. De volledige afsluiting van de N19 gebeurt enkel in augustus wanneer het verkeersluwer is.

· De fasering van de werken is zo opgesteld dat doorgaand verkeer in één richting, langs de werf zoveel mogelijk gegarandeerd wordt. Dit zorgt voor een betere bereikbaarheid van bewoners en ondernemers in en rond de werfzone en voor minder hinder bij doorgaand verkeer.

· Het openbaar vervoer ondervindt het grootste deel van de werken zeer weinig hinder. Behalve de eerste drie weken kunnen bussen in beide richtingen langs de werf rijden.